Cabaran urus alam sekitar guna ICT


Cabaran Urus Alam Sekitar Guna ICT - Utusan malaysia 28 mei 2008
Oleh ABDUL RAHMAN MAHMUD


MUNGKIN ada yang tertanya-tanya bagaimana teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dapat membantu meningkatkan kecekapan pengurusan alam sekitar di Malaysia.
Sebenarnya penggunaan ICT dalam pengurusan alam sekitar telah lama digunakan di negara-negara maju. Ia ternyata berkesan dalam mendepani pelbagai masalah alam sekitar yang semakin bertambah.

Pengurusan alam sekitar meliputi pengurusan sumber alam, perlindungan kawasan sensitif alam sekitar, pengawalan pencemaran dan pemantauan kualiti alam sekitar. Dunia hari ini amat memerlukan pengunaan teknologi yang lebih pantas dan mudah untuk meningkatkan sistem penyampaian kepada masyarakat.

Pembangunan teknologi ICT dalam pengurusan alam sekitar memberi banyak manfaat kepada agensi kerajaan, institusi penyelidikan dan masyarakat yang prihatin terhadap alam sekitar. Secara umumnya penggunaan ICT dalam pengurusan alam sekitar di Malaysia semakin rancak dimajukan, namun ia masih ditahap permulaan.

Penggunaan Internet misalnya boleh memudahkan urusan aduan pencemaran alam sekitar kepada agensi yang terlibat dalam penguatkuasaan alam sekitar. Pengurusan kawasan-kawasan sensitif alam sekitar di negara ini secara bersepadu perlu dimantapkan. Kawasan sensitif alam sekitar di negara ini yang kaya dengan biodiversiti merupakan warisan alam yang perlu dikekalkan. Penggunaan ICT seperti sistem maklumat geografi (Geographical Information Systems) dapat membantu dalam usaha perlindungan kawasan sensitif alam sekitar di negara ini.

Pemantauan kualiti alam sekitar secara berterusan amat penting bagi melihat sebarang perubahan yang berlaku terhadap kualiti alam sekitar di sesuatu kawasan. Penggunaan ICT adalah amat sesuai bagi memantau dan memberikan maklumat terkini mengenai status kualiti alam sekitar di sesuatu kawasan kepada orang ramai. Selain itu, pengawasan terhadap punca-punca pencemaran dari kawasan perindustrian dapat dipantau dengan lebih efektif melalui penggunaan ICT.

Isu perubahan cuaca global sejak akhir - akhir ini telah menarik minat masyarakat untuk mengetahui perkembangan cuaca semasa ditempat mereka. Penggunaan ICT dapat memberi maklumat mengenai keadaan cuaca yang bakal berlaku kepada masyarakat. Maklumat melalui Internet di kalangan rakyat khususnya para petani dan nelayan dapat membantu mereka merancang aktiviti harian. Ramalan mengenai bencana alam yang bakal melanda seperti hujan lebat, banjir dan ribut petir dapat membantu masyarakat untuk menguruskan alam dengan lebih efektif. Usaha-usaha pencegahan bagi mengelak daripada bencana yang memusnahkan harta benda dapat dirancang dengan lebih awal oleh pihak berkuasa. Pengunaan ICT dalam memberi maklumat keadaan cuaca, dapat membantu kerajaan dalam menyediakan langkah - langkah bertindak untuk menghadapi sebarang kemungkinan bencana yang berlaku. Di samping itu masyarakat dapat sama melakukan persediaan bagi menghadapinya.

Sesungguhnya penggunaan ICT dalam pengurusan alam sekitar mempunyai manfaat yang amat besar. Namun sehingga kini terdapat beberapa halangan yang menyebabkan penggunaanya belum dapat diperluaskan dalam konteks pengurusan alam sekitar. Promosi terhadap kemudahan sesuatu sistem pengurusan alam sekitar dengan menggunakan ICT tidak dilakukan secara meluas. Ini menyebabkan masyarakat kurang terdedah untuk memanfaatkanya. Akhirnya pembangunan sistem itu hanya dimanfaatkan oleh segolongan masyarakat sahaja.

Selain itu pembangunan sistem ICT dalam pengurusan alam sekitar melibatkan kos yang tinggi. Ini menyebabkan pertumbuhan aplikasi ICT dalam pengurusan alam sekitar masih ditahap yang rendah. Di kawasan zon perindustrian pula keupayaan penghantaran maklumat ke server pusat masih tidak memuaskan. Ini kerana data dan maklumat yang dihantar kadang kala mempunyai saiz yang besar, hal ini memberikan gangguan terhadap kelajuan transmisi maklumat ke server pengawasan alam sekitar pusat.

Usaha-usaha untuk meningkatkan kemudahan teknologi ICT dalam pengurusan alam sekitar perlu diambil perhatian oleh pihak kerajaan. Kekurangan tenaga pakar dalam bidang ini perlu ditampung dengan memperkayakan program pembangunan modal insan dalam bidang ini. Peningkatan tenaga pakar dalam negara boleh mengurangkan pergantungan kita terhadap teknologi daripada luar negara.

No comments: