Ulasan Buku : Tariq Bin Ziyad ~ karya Abdul Latip Talib

Ketika saya membaca buku ini, imiginasi fikiran saya menerjahkan diri saya ke alam peperangan bersama dengan tentera pimpinan Tariq bin Ziyad. Membaca buku ini seolah-olah bersama dengan mereka di dalam sebuah angkatan perang yang kental dan cekap.

Keberanian Tariq bin Ziyad menyeberang lautan ke Andalusia Sepanyol membuka laluan Dakwah Islamiah ke benua eropah. Peristiwa membakar kapal laut angkatan tentera Islam demi untuk menyalakan obor perjuangan adalah gambaran keperkasaan Tariq dalam meneruskan Jihad Fi Sabililah.

KeberaniaN Tariq Bin Ziyad wajar menjadi teladan generasi muda hari ini. Kepintaran mengurus strategi, mengadakan penyiasatan sebelum tindakan di serlahkan dalam siri – siri pertempuran yang dilalui olehnya.

Sedutan :

Tariq Bin Ziyad menawan sebuah bukit di sepanyol yang kini di kenali sebagai (gibraltar) Jabal Tar. Tariq Bin ziyad akan terus kekal dalam sanubari umat sebagai pejuang Islam yang terhebat.

“Bakar kapal-kapal kita semua!” perintah Tariq bin Ziad kepada panglima-panglima tenteranya sebaik sahaja semua angkatannya mendarat di pantai itu.Panglima-panglima tentera tanpa membantah perintah Tariq bin Ziad, terus membakar kapal-kapal mereka dengan pantas. Langit di kawasan laut menjadi gelap gelita dengan asap hitam bergumpal-gumpal keluar daripada kapal-kapal yang dibakar itu. Satu-persatu kapal yang terbakar itu tenggelam ke dasar laut. Kemudian, Tariq bin Ziad memanggil semua anggota angkatan tenteranya berkumpul di hadapannya.Namanya tercatat dalam sejarah sebagai panglima yang menggerunkan pasukan tentera Sepanyol di bawah pimpinan Raja Roderick.

Hingga kini, Gibraltar atau asalnya Jabal Tariq yang bermakna Bukit Tariq masih abadi di Andalusia, Sepanyol. Atas usahanya, kerajaan Islam al-Andalus bertapak di Sepanyol selama 781 tahun.

No comments: