Tulisan Bulan Mei 2009.

Sempat juga saya menghasilkan tiga artikel bagi diterbitkan dalam majalah Kosmik, Milenia Muslim dan Forward Magazine pada bulan Mei. Tulisan yang saya tampilkan tidaklah seberapa cuma idea dan buah fikiran yang saya tuangkan pada setiap baris ayat boleh diperbincangkan dalam konteks arus perdana hari ini. Banyak lagi perkara yang perlu dibncangkan bagi setiap isu yang di tampilkan. Saya akan terus konsisten menulis dan memberikan idea dan pandangan dari masa ke semasa.

Milenia Muslim – Strategi Mesra Alam Bantu Kurangkan Impak Krisis Ekonomi.
Menyorot masalah yang dihadapi dikalangan pegusaha industri dalam berdepan dengan krisis ekonomi. Isu pembuangan pekerja di Amerika Syarikat dan UK dan negara kita juga berlaku dalam sektor industri. Seolah – olah tiada jalan lain untuk diambil kira dalam usaha mengurangkan kos operasi industri. Oleh itu konsep CP – Pengeluaran Bersih wajar diambil pertimbangan bagi membantu mengatasi masalah ini. Konesp ini telah terbukti dapat mengurangkan kos operasi. Beberapa strategi yang digariskan dalam artikel ini mungkin boleh digunakan bagi menghadapi situasi genting krisis ekonomi.

Majalah Kosmik – CEMS Bantu Pengawasan Asap
Artikel ini cuba membincangkan masalah dan cabaran dalam usaha mengawasi pelepasan pencemar udara ke cerobong industri. Oleh itu suatu sistem yang dikenali sebagai CEMS dapat membantu bagi mengawasi pelepasan pencemaran udara dari cerobong secara berterusan.

Forward Magazine – New Paradigm For Solid Waste Management
How to manage solid waste in sustainable manner? That is big debate would be face by over 6 billion people worldwide in the future. The volume of solid waste increase directly would contribute to Global Warming phenomena. For example the emission of methane gas from thousands of landfill sites could thin the ozone layer and furthermore contribute to the impact of global warming. World population explosion is also expected to add more solid waste volume in the total production worldwide. Yet, human population number was 6.7 billion. The rate of human population increase 1.2 percent a year. And it is expected to continuously increase up to 20 percent making total 9.2 billion beyond the year 2050. If every person in the earth produce 0.5kg/day solid waste by cumulative world have produce as much as 3.35 millions tonnes/day solid waste. This is equivalent to 77,744 aircraft Boeing 747-400 or larger than the volume of Gunung Jerai in Kedah. These mean the increases on solid waste in volume would also create competition on land space requirement between human and waste.

No comments: