Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri


Tahun ini saya dan keluarga tidak balik beraya di Sabah. Bagi saya tidak beraya di kampung halaman sudah menjadi lumrah sebagai seorang ‘perantau’. Sejak belajar di Universiti dahulu pun saya jarang sekali balik ke kampung halaman, maklumlan duit pun tak cukup. Pada masa itu saya dan kawan –kawan seborneo menyambut hari raya di kampus.

Bagi perantau dunia ini dari segi geografinya masih terlalu kecil. Teknologi telah memendekan jarak diantara dua lokasi yang jauh, teknologi juga membolehkan seorang anak dan ibu berkomunikasi penuh mesra walaupun jarak berjuta batu memisahkan.

Hari raya pada tahun ini di sambut penuh kesyukuran dalam masa yang sama menilai semula amal yang dilakukan dalam bulan Ramadhan yang lalu. Menjadi harapan bagi setiap muslim ialah untuk menyuburkan sikap taqwa di dalam diri sebagai yang mendasari watak sebenar dalam kehidupan kita.

Walau tidak berhari raya di Sabah. Berhari raya bersama Isteri dan anak saya muadz 8 bulan cukup meriah di Kedah.Tidak jauh beza sambutan hari raya di sini dan sini. Asimilasi budaya melayu – Islam telah berlangsung dengan subur sejak beberapa dekad. Kepada rakan – rakan di masa sahaja berada termasuk mereka yang menyambung pengajian di luar negara semoga tabah meneruskan perjuangan membina kekuatan Umat dengan garapan ilmu yang benar. Kepada saudara mara saya di Sabah, di Kedah dan di mana sahaja saya ucapkan Selamat Menyambut Aidilfitri , sambutlah dengan penuh kesyukuran jauhkan pembaziran, semoga beroleh ketaqwaan.

No comments: