Kelestarian Dalam Perancangan Bandar



Jumlah penduduk negara ini dijangka akan terus meningkat saban tahun. Pada ketika ini penduduk Malaysia ialah 27 juta. Dengan pertambahan jumlah penduduk pada masa akan datang sudah pastilah, ia akan mewujudkan permintaan terhadap guna tanah bagi pelbagai tujuan. Antaranya ialah untuk penempatan, komersial, pentadbiran, pertanian dan perindustrian. Ke semua ini memerlukan pengurusan dan perancangan pembandaran yang strategik. Di sinilah kepakaran dan kebijaksanaan harus digunakan dengan cermat oleh perancang Bandar. Ini kerana kalau ia tidak diurus dengan bijaksana, sudah tentu akan berlaku pelbagai masalah dan cabaran dalam mencapai kelestarianya. Lestari bukan hanya bermakna pokok dan bukit bukau dijaga dan dipelihara. Namun ia lebih dari itu semua ekosistem alam sekitar yang meliputi manusia dan segala aktivitinya, segmen air, segmen udara, dan segmen tanah perlu diurus dengan penuh perancangan rapi.

Kini timbul masalah pencemaran alam sekitar apabila kawasan perumahan hanya bersebelahan dengan industri. Tanpa ada jarak penampan yang boleh memanimakan pencemaran. Akibatnya ramai yang mengadu tentang masalah pencemaran ini. Isu – isu ini kerap kali berlaku dalam kalangan negara membangun. Namun ia bukanlah satu penghalang utama masih ada ruang – ruang yang perlu diperbaiki. Antara langkah penting bagi mengatasi isu ini pada hemat saya ialah:-

1. Perlu adanya kesepakatan yang erat antara agensi perancang dan badan kerajaan untuk memastikan pengzonan kawasan – kawasan.

2. Perlu adanya AKTA yang dapat memantau dan menguruskan isu perancangan guna tanah dengan baik.

3. Pihak NGO dan individu yang berkepakaran menyumbangkan buah fikiran yang bernas dalam hal yang membabitkan perancangan guna tanah.

Semasa di Universiti dahulu saya amat teruja dengan teknologi kawalan pencemaran yang serba canggih, namun kini saya kembali sedar bahawa teknologi juga mempunyai kelemahan yang banyak dalam mengurus alam sekitar. Sesuai dengan kelemahan yang ada pada diri manusia yang seringcuai dan alpa. Oleh itu pengurusan perancangan Bandar, desa dan kampong secara lestari harus menjadi perkara pokok yang mesti diurus dengan penuh hikmah pada masa kini.

No comments: