Memahami Keutamaan


Keutamaan di dalam kehidupan muslim’ adalah suatu tema yang amat penting untuk dibincangkan. Bahkan antara ciri – ciri kejayaan sesuatu umat adalah dengan melaksanakan keutamaan tanggungjawab yang perlu dilunaskan. Keutamaan berkait rapat dengan masa.

Kegagalan kita menguruskan masa untuk sesuatu perkara bermakna kita gagal melaksanakan keutamaan – keutamaan di dalam hidup. Orang yang memahami keutamaan dalam kehidupanya akan mampu menyusun kehidupnya dengan cemerlang. Baik dalam konteks kerja, bermasyarakat, berkeluarga atau dalam muamalat seharian.

Dr.Yusuf Al Qardhawi dalam bukunya Fiqh Awlawiyat banyak menjelaskan keutamaan – keutamaan yang perlu dibuat bagi seseorang muslim. Ini termasuklah dalam ibadah seharian.

Mengapa umat Islam harus punya ilmu menguruskan keutamaan dalam kehidupan ? Ia adalah bertitik dari tiga persoalan pokok utama :-

Kehidupan manusia yang serba mencabar dengan hal – hal keduniaan.
Manusia kehilangan fokus dengan cabaran dalam kehidupan seharian
Manusia keliru menentukan keutamaan mana yang perlu di segerakan mana yang boleh dilakukan. (mana yang fardhu, sunat, harus, makruh dan mubah).

Untuk memahami keutamaan, kita harus punya kemahiran mengurus keutamaan. Mengurus keutamaan juga adalah salah satu mekanisme untuk kita melakukan ’calibration’ cara berfikir. Ia memandu kita bagaimana mengurus kehidupan dengan baik dan sentiasa berhati – hati.

Sebagai langkah pertama, mari kita senaraikan semua tugas yang perlu kita lakukan hari ini.

Buat empat kolum di tepi sebelah kanan dengan setiap kolum dengan tajuk Penting, Kurang Penting, Segera, Tidak Segera.

Lepas itu tandakan (/) bagi perkara mengikut pilihan keutamaan mengikut kolum. Buatlah perbandingan mana suatu yang perlu diutamakan.

No comments: