Seminar Penilaian Kitar Hayat – [Life Cycle Assessment] anjuran AMREX SIRIM


Seminar tentang LCA telah berlangsung di Kulim. Seminar ini bertujuan untuk memberikan kesedaran kepada agensi awam dan industri untuk mengimplementasikan LCA dalam perkhidmatan dan penghasilan produk. Sebanyak sepeuluh pembentangan di buat , 5 daripadnya di sampaikan oleh wakil daripada Jepun termasuk Prof. Inaba.

Saya akan menuliskan maklumat lengkap mengenai LCA di dalam http://teknologialam.blogspot.com/ di hujung minggu ini.

Apa yang menariknya 4 daripada pembentang dari jepun menggunakan bahasa jepun dalam pembentangannya dengan di bantu oleh seorang penterjemah ke dalam bahasa Inggeris. Kesemua pembentang dari Malaysia menggunakan bahasa inggeris dalam pembentanganya, ada yang merangkak – rangkak dan tidak kurang juga yang memberikan penyampaian seperti seorang pembaca berita.

Walau apa pun jua Alhamdulilah LCA sesuatu pendekatan yang agak menarik. Ia amat mudah dibuat namun agak sukar diimplementasikan di Malaysia disebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya ia memerlukan dukungan dalam bentuk polisi kerajaan dalam memacu industri untuk melaksanakanya. Kekurangan data dan maklumat untuk menyebabkan kekangan untuk melaksanakanya dalam masa yang singkat.

No comments: