Di bawah lembayung, bayu bertiup



Sudah menjadi fitrah manusia mencintai keindahan. Apa sahaja yang cantik, indah, lawa dan menawan menjadi keinginan setiap manusia. Apatah lagi apabila suatu yang indah itu menjadi kenyataan di dalam hidup. Allah mengurniakan manusia dengan nikmat dan kurnia yang banyak. Adakalanya ia sebagai nikmat dan berupa ujian kepada kita hamba NYA. Namun tidak semua manusia ingat apa yang dikurniakan itu sebagai ujian. Manusia gagal menafsirkan antara kurnia, nikmat dan pesona duniawi.

Sesungguhnya keindahan alam yang diciptakan ini mempunyai makna yang mendalam untuk dihayati. Langit yang membiru, pantai yang memutih serta ombak yang sentiasa berirama menghempas ke jasad pantai adalah tanda dan bukti kekuasaan Allah.

Semua keindahan ini boleh bertukar dengan sekelip mata menjadi ’pemangsa’ kepada manusia yang lalai dan alpa. Ombak yang menghempas badan pantai boleh bertukar menjadi gelombang tsunami yang tidak terjangkau tinggi menghempas manusia dan alam bina buatan manusia. Bayu laut yang bertiup boleh bertukar menjadi ribut taufan nargis dan kartina yang mampu melambungkan rumah dan binaan di pinggiran laut.

Dicelah – celah kesibukan bandaraya Kota Kinabalu, saya menyaksikan seolah – olah setiap inci pingggiran laut di Bandaraya ini dijadikan modal untuk dikomersilkan oleh penguasa.



Bermula pada 20 jun 2009 sehingga 3 Julai 2009, saya telah bercuti ke kampung halaman di Papar, Sabah bersama isteri dan putera muadz. Semasa bercuti berapa daerah telah yang dikunjungi iaitu daerah Papar, Beufort, Sipitang, Kota Kinabalu dan Tuaran. Ada catatan menarik yang bakal saya kongsikan bersama. Keindahan alam negeri di bawah bayu ini amat bernilai harganya. Ia lebih mahal dan bernilai jika hendak dibandingkan dengan kompleks membeli belah, resort dan hotel yang dibina di pinggiran laut, di puncak gunung mahupun dilereng bukit.

No comments: