Menghidupkan Jiwa Bangsa - Bahasa Melayu


Semalam kerajaan memansuhkan PPSMI setelah menerima laporan yang menyatakan kegagalan PPSMI dalam meningkatkan mutu penguasaan bahasa Inggeris serta merencatkan penguasaan bidang sains dan matematik dikalangan pelajar. Langkah mengembalikan bahasa melayu dalam pengajaran sains dan matematik pada hemat saya sebagai ’Menghidupkan Jiwa Bangsa’.

Tapi yang menjadi persoalan mengapa menunggu sehingga tahun 2012. Mungkin ia perlu disegerakan sehingga akhir tahun ini. Tahniah juga buat rakan – rakan PKPIM yang cukup lantang membangkang dasar ini. Saya masih ingat sewaktu konvensyen isu- isu pendidikan nasional yang telah dianjurkan oleh PKPIM beberapa tahun lepas. Ramai daripada guru yang tidak berpuas hati dengan keputusan kerajaan pada ketika itu.

Walau apa pun bagi pejuang bahasa, ilmuan dan aktivis masyarakat, mereka tidak seharusnya berhenti berjuang bagi mendaulatkan bahasa melayu tercinta ini.

Kita harus melipat gandakan usaha pemantapan Bahasa Melayu sebagai bahasa sains dan teknologi. Usaha penterjemahan karya ilmiah perlu digerakan dengan sekuat mungkin. Sebagaimana zaman kegemilangan Islam dahulu pelbagai karya tamadun rom dan parsi di terjemahkan ke dalam bahasa-bahasa umat Islam pada ketika itu. Sehingga munculnya tamadun Ilmu yang kuat dan mantap.

Dalam masa yang sama karya ilmuan Islam juga telah diterjemahkan oleh pihak barat sehingga mereka terhutang budi dengan peradaban Islam. Ilmuan Islam dianggap telah mempelopori banyak bidang – bidang ilmu di dunia ini. Ini termasuklah astronomi, kimia, fizik, matematik, perubatan dan kejuruteraan. Dalam bidang alam sekitar Laporan Impak Alam Sekitar, garis panduan berkenaan dengan hal – hal teknikal masih ditulis atau di ambil bulat – bulat dari bahasa inggeris. Hal ini harus diubah langkah – langkah memperkayakan bahasa Melayu harus dipertingkatkan dalam semua peringkat.

Kini, usaha bagi menterjemahkan karya ilmuan barat kedalam bahasa melayu harus dimanfaatkan dengan baik. Ayuh kita cetuskan revolusi Ilmu dalam bahasa melayu bermula dari sekarang!

No comments: