Iklim: Negara miskin marahkan perjanjian

Di petik dari http://www.utusan.com.my

COPENHAGEN 19 Dis. - Kemarahan negara-negara miskin meledak pada sidang kemuncak iklim terhadap perjanjian yang dicapai oleh sekumpulan pemimpin dunia walaupun penyokongnya mengakui ia tidak akan menghentikan pemanasan global.
Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama menyatakan yang beliau telah mencapai 'kejayaan yang tidak dijangka' dalam pertemuan dengan kira-kira 24 orang Presiden dan Perdana Menteri yang berkumpul di Copenhagen pada hari terakhir sidang kemuncak selama 12 hari ini.
Namun beliau mengakui Perjanjian Copenhagen yang dipersetujui ini masih belum mencukupi kerana ia tidak menyatakan sasaran spesifik untuk mengurangkan pencemaran karbon yang merupakan punca pemanasan global berisiko memusnahkan keseluruhan spesies sekiranya tidak diatasi.
Beberapa jam selepas Obama dan pemimpin lain menaiki penerbangan pulang ke negara masing-masing, delegasi dari 194 negara telah bersengkang mata mendebatkan teks tersebut dan beberapa negara membangun telah melahirkan kemarahan terhadapnya.Wakil Venezuela, Claudia Salerno Caldera mengangkat tapak tangan berdarah dan mengatakan dia terpaksa melukakan tangannya untuk menarik perhatian selepas negaranya dikecualikan dari rundingan tertutup yang diketuai AS.

"Kamu akan menggalakkan rampasan kuasa ke atas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)," tegasnya pada sesi sepanjang malam yang menghampiri waktu subuh hari ke-13 persidangan.Ian Fry dari Tuvalu, sebuah pulau kecil di Lautan Pasifik yang terancam dengan perubahan iklim, menyifatkan perjanjian itu sama dengan pengkhianatan yang diceritakan di dalam Bible."Nampaknya kita ditawarkan 30 keping perak untuk mengkhianati rakyat dan masa depan kita," katanya .

Situasi bertambah hangat apabila delegasi Sudan, Lumumba Stanislas Dia-ping, yang mempengerusikan blok negara miskin mengatakan perjanjian itu adalah satu 'pembakaran' kepada Afrika dan menyamakannya dengan Holocaust.Ulasan itu mencetus rasa tidak puas hati beberapa negara lain dengan sebahagian negara membangun memberi isyarat untuk berkecuali dan menyokong perjanjian yang tidak sempurna itu.

"Saya merayu kepada semua negara, jangan biarkan persidangan ini gagal," kata Presiden Maldives, Mohamed Nasheed yang turut berasa tidak gembira dengan perjanjian itu. - AFP

No comments: