Tips 3S - Untuk menghilangkan stress


Sasaran - Strategi - Sikap (3S)

Pernahkah anda diberikan suatu tugasan yang besar dan perlu dilakukan dalam suatu tempoh masa ? Dalam masa yang sama anda juga mempunyai pelbagai tugasan kerja yang mendesak dan perlu disiapkan mengikut jadual.

Sudah pasti ada yang merasa stress, tekanan, kemurungan, tidak ceria dan buntu dalam melaksanakan tugasannya. Akibatnya kerja yang anda lakukan tidak terfokus, menjadi celaru dan hilang semangat bekerja. Ini akhirnya akan menyebabkan output kerja yang dihasilkan tidak berkualiti dan bermutu.

Bagaimanakah anda mampu mengurus dan menyempurnakan tugasan – tugasan ini dengan baik. Sekurang – kurangya ada tiga elemen penting yang perlu anda kuasai dan mampu membantu anda melakukan sesuatu pekerjaan dengan baik.

Iaitu sasaran, strategi dan sikap (3S).

Setiap tugasan – tugasan sama ada, kerja pejabat, kerja sampingan, hobi, urusan peribadi dan urusan keluarga mempunyai kepentingan dan prioritinya. Kita perlu meletakan sasaran dan matlamat bila untuk mencapainya.

Dalam usaha untuk mencapai sasaran yang kita tetapkan kita perlu mempunyai strategi. Persoalan bagaimana? Menjadi suatu perkara terpenting. Iaitu bagaimana kita mampu menyelesaikan kerja dan tugasan ini ? apa strategi kita ? apa keperluan yang dapat membantu anda untuk mencapai sasaran ? teknik dan pendekatan apa yang anda gunakan ?

Semua sasaran dan strategi tidak akan dapat dilaksanakan dengan baik sekiranya kita tidak mempunyai sikap yang baik terhadap kerja yang kita ingin lakukan. Sikap yang negatif seperti malas, sambil lewa, tidak mengikut masa, lambat bertindak dan suka membuang masa akan mengagalkan semua sasaran dan strategi yang dirancang. Sebaiknya sikap yang baik seperti rajin, fokus, tepat masa, cepat bertindak dan menghargai masa amat penting bagi menjayakan strategi dan sasaran.

Semoga dengan 3 elemen yang penting ini dapat kita amalkan dalam kehidupan kita untuk membina kehidupan yang lebih bahagia dalam melaksanakan tugasan seharian.

No comments: