Mengenang Hari Ahad, Hari Bapa, Hari Pemergian Bapa

Hari ini 15 Jun 2008 sambutan hari bapa, hari ini juga hari ahad, hari di mana pemergiaan bapaku, sudah hampir 5 bulan pemergianya, semakin terasa kehilanganya. Nasihat - nasihatnya penuh bermakna. Semenjak aku berhijrah ke tanah semananjung banyak pesananya kepada ku.

Aku sedikit terkesan dan terasadengan pesanan-pesananya yang amat berbeda dengan pesan yang sebelum –sebelumnya. Baru saja sebulan pernikahanku, Allah menjemputnya pulang ke destinasi yang abadi pada ahad 27 Januari 2008.

Bila mengenang hari – hari terakhir hayatnya Arwah amat sibuk memikirkan kenduri perkahwinanku di Sabah. Amat besar keinginanya melihat majlis itu berlangsung dengan penuh meriah. Mama menyatakan arwah tidak putus- putus menyebut namaku.

Kenangan yang tidak mungkin aku lupakan adalah sebelum majlis pernikahan berlangsung Arwah sempat memandikanku dengan bacaan doa. Titis air matanya mengalir di pipi tika menuangkan air ke rambut ku.... usapan tanganya ke ubun rambutku terasa amat syahdu.....

Bagiku dia lah wira....... jasa dan pengorbananya tetap tersemat didalam kalbu
Bagiku dia berjasa dalam keluarganya menjadi teladan memimpin masyarakat di desa
Aktivis masyarakat yang berani, tegas dalam keputusanya, tinggi budi bahasanya........

Kali terakhir aku menghubunginya, suaranya kelihatan tidak selancar biasa, batuk – batuk .......
Namun arwah tetap mengatakan dirinya sihat ........

Hari Ahad dalam kenangan aku menerima SMS ringkas dari abang manap ......”BAPA SAKIT”
Hati ku berdegup kencang, terlintas sesuatu di kepala ku terbayang wajahnya tersenyum. Teringat aku di saat arwah bapa sakit selepas hari raya dulu....

Hati ku terus berdebar kencang .... pemikiran ku melayang jauh merentas laut cina selatan ....
Wajah senyum nya terus membayangi mata ku..... pukul 5.30 petang aku merasa teramat syahdu seolah – olah aku sedang bersalaman mencium tangan arwah bapa selepas solat maghrib terakhir denganya....

Allah tempatkan Arwah Bapa di Kalangan orang – orang yang Soleh.... Ampunkan Dosa – dosanya .....

1 comment:

tasurrun_nazirin said...

Semua yang ada di bumi ini, adalah pinjaman dari Nya..apabila sampai saat dan tika seseorang yang dipinjam itu perlu dikembalikan,maka kita patut redha untuk melepaskan..walau sedalam mana sayang dan cinta kita pada orang itu...