Mesej untuk intelektual aktivis...


Setiap jam yang berlalu mempunyai makna dalam hidup. Kita harus memanfaatkanya untuk kebaikan. Berusaha mempertingkatkan ilmu, menyebarkan ilmu, mengemukakan pandangan serta idea dan gagasan baru untuk perubahan.

Motivasi tertinggi kita adalah pahala syurga dari ALLAH SWT. Untuk berubah kita tidak perlu menunggu – nunggu masa yang sesuai. Kerana masa yang dikatakan ‘sesuai’ memang tidak akan muncul andainya kita tidak menyesuaikanya sendiri dengan ‘kekuatan’ diri. Mulakan dengan memperbanyakan bacaan dan menjadi rakus untuk membaca.

Sentiasa dalam keadaan dahaga keilmuaan. Kelompok pembaca yang rakus memang amat kurang di negara kita. Apatah lagi siapa yang suka membaca di berikan jolokan sebagai ‘si ulat buku’. Ini memberi persepsi negatif kepada sesetengah orang dengan melabel kelompok minat membaca sebagai golongan yang pasif dan tidak mahu bergaul.

Persepsi seperti ini menjadi arus yang dominan dalam masyarakat. Kebanyakan tokoh – tokoh ilmuan masa kini lahir dari kalangan pembaca yang aktif atau boleh digolongkan sebagai ‘rakus membaca’. Sehari tidak membaca bagaikan kerugian besar dalam hidupnya. Pembaca rakus biasanya golongan aktivis intelektual yang tidak sekadar berteori tetapi sentiasa berusaha menjadikan ideanya sebagai realiti.

Kepada mereka intelektual aktivis teruskan usaha menjernihkan masyarakat kita yang kini kian rabun membaca dan buta menulis.

No comments: