Rasullulah Pemimpin Reformasi Akhlak Manusia


12 hb Mac yang lalu saya berkesempatan ke majlis forum sambutan maulidur rasul bertempat di Masjid Sultanah Alor, Star Kedah. Majlis di mulakan dengan bacaan Yassin, Solat Hajat dan Jamuan Makan. Forum yang bermula pada pukul 10.00 malam berakhir lebih kurang pukul 12.00 mlm. Antara ahli panel forum adalah Dr. Jamnul Azhar Mulkan dan Ustaz Hazlen. Ustaz Hazlen menekankan tetang prasyarat bagi kejayaan umat muslim hari ini adalah dengan menjelmakan kehidupan Sunnah Ar Rasul dalam kehidupan. Perkara asas yang penting adalah penekanan terhadap penguasaan Ilmu sebagai usaha untuk kita mengenali Rasullulah SAW dan mengamalkan sunnahnya. Kita perlu membuktikan rasa kecintaan kita kepada Rasullulah secara realiti bukan sekadar dalam tulisan dan ungkapan semata – mata.

Dr. Jamnul Azhar pula memberi penekanan terhadap kepentingan pembangunan yang di sertai dengan akhlak yang baik. Ini kerana kejatuhan sesuatu tamadun dan negara adalah disebabkan oleh ketiadaan akhlak sebagai teras utama dalam pembangunan. Beliau mengambil contoh mengenai kekejaman, rakus, gila, buas kaum yahudi zionis yang membunuh Umat Islam di Gaza. Mereka menguasai ilmu sains, teknologi, dan ketenteraan untuk membangun tetapi tidak mempunyai akhlak hatta sanggup membunuh nabi. Dr. Jamnul Azhar mengisahkan pengalaman peribadi beliau di Gaza.


Melihat paparan di layar skrin gambar anak – anak palestin, belia, wanita yang gugur syahid amat menghibakan. Saya agak sebak melihat gambar anak - anak kecil yang ditembak dengan peluru dari senjata yahudi yang terbenam ditubuh kecil anak – anak muslim. Sudah tiba masanya kita perlu bangkit dari tidur yang lena. Kenalkan anak muda kita tentang realiti hidup, dalam kehidupan tidak semuanya indah, malah tidak akan kekal selamanya kita sedang berhadapan dengan peperangan yang besar. Kita perlu siap menghadapinya.

Daripada majlis sambutan maulidurasul ini saya mengambil pengajaran begini :

Sebagai muslim kita harus muslim dari segi akhlak .
Menguasai ilmu yang diwariskan oleh nabi kita (Al Quran , Hadis, Tauhid, Syariah, Akhlak, Akidah, Ibadah)
Melaksanakan pembangunan mesti berteraskan akhlak.
Prihatin sesama Islam (Saudara, Jiran, teman dan rakan – rakan).
Berjuang menyedarkan umat Islam tentang isu – isu umat antarabangsa termasuk penderitaan Umat Islam Palestin.

Ya, Allah ampunkan dosa – dosa kami semoga kami tergolong dari hamba – hamba yang soleh.

No comments: