Apa makna kelahiran kita



Mengisi makna kelahiran, dengan erti yang sebenar!

Kehidupan ini perlu diisi dengan segala perkara yang bermanfaat. Kelahiran kita adalah suatu tanda kebesaran Allah. Menciptakan manusia dengan ratusan juta nikmat yang tidak akan mampu kita terhitung oleh kita ...

Bermula saat kelahiran kita bermakna bermulalah rekod catitan amalan hidup. Setiap amalan yang baik dan buruk pada setiap detik dan saat akan dinilai dan direkod dengan tepat. Alat merekodnya amat canggih sekali sudah tentu mengalahkan teknologi PDA, GIS, Video grafik dan kamera digital yang ada pada hari ini.

Tangan – tangan kita akan menerima buku rekod atau catitan amalan di akhirat kelak. Buruk – baik amalan bergantung diatas apa yang kita lakukan pada saat ini! Malah kita akan saksikan apa yang telah kita lakukan disaat ini.

Semakin banyak perkara yang kita kenal dan tahu di alam ini bermakna semakin banyak pulalah tanggunggjawab dan amanah yang kita perlu laksanakan. Hidup ini penuh dengan tanggungjawab dan amanah yang perlu digalas sebab itu kita dijadikan sebagai khalifah. Juga sebagai hamba yang insaf dan sedar akan kekerdilan diri.Tassawur hidup Islam yang jelas akan membawa kehidupan kita ke arah kesempurnaan.

3 comments:

tasurrun_nazirin said...

salam abah..
selamat hari lahir ..moga Allah permudahkan & realisasikan impianmu, Ameen

AmaN said...

Ya, terima kasih ...

Muhd.Naim - Si naim said...

Tahniah anakmu mewarisi ke'telinga'an mu