Hari Bumi Sedunia

Lima puluh tahun akan datang, dunia bakal berhadapan dengan impak pemanasan global yang lebih dahsyat. Ini akan menjadi realiti seandainya tiada sebarang perubahan drastik dilakukan oleh manusia dalam tempoh itu. Laporan yang dikeluarkan dari badan penyelidikan antarabangsa menunjukan peningkatan suhu bumi yang semakin bertambah sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Apa yang pasti manusia hanya ada satu tempat untuk tinggal dan hidup yang bernama planet ‘bumi’. Seandainya bumi semakin panas dan tidak selesa untuk dihuni kita tidak mampu untuk berhijrah ke planet yang lain. Perkara yang menjadi awlawiyat untuk dilaksanakan oleh semua manusia adalah dengan mengurangkan penjanaan sisa pepejal.

Mengikut pengiraan saya setiap hari keseluruhan populasi manusia mengeluarkan sampah menyamai 66,700 jumlah buah kapal terbang boeing 747. Tarikh 22hb April setiap tahun di sambut sebagai hari bumi sedunia. Sebagai umat Islam kita harus sentiasa melakukan muhasabah tentang tanggungjawab kekhalifahan yang telah ditaklifkan kepada kita. Renungan mendalam mengenai fenomena alam yang semakin berubah mengingatkan kita tentang hari kiamat yang pasti akan datang.

Hari ini dan semalam saya berada di putrajaya dan cyberjaya bagi menghadiri mesyuarat. Saya agak sibuk sikit dengan projek – projek terbaru, namun masih aktif dalam penulisan artikel, ada beberapa tulisan yang bakal saya keluarkan tidak lama lagi. Kepada rakan –rakan teruskan memimpin perubahan di mana sahaja.

No comments: