Rupa Bangsa ....


Seperti biasa setiap kali ke KL aku memerhatikan pelbagai ragam manusia di sekitar ku. Di celahahan kesibukan kota masih ada golongan daif yang hidup kais pagi makan pagi. Gejala sosial dan pergaulan bebas pula kelihatan dimana -mana sahaja. Yang paling aku bimbangi adalah kewujudan warga asing yang amat banyak sekali bangladesh,myanmar,negro,arab,indonesia dan tak kurang jugak mat saleh terus berlegaran di pingir-pingir jalan.

Apakah ini cerminan rupa bangsa anak anak kota metropolitan kuala lumpur. 10 tahun lagi apakah ia akan terus belarutan. Yang pastinya usaha untuk mengusir pendatang asing bukan mudah. Ada sahaja akal mereka untuk lari dari penguasa apabila diserbu. Sampai panjat kren setinggi 20 TINGKAT !

Di Sabah keberadaan orang – orang Filipina sudah semakin diterima sebati di kalangan masyarakat tempatan. Apa nasib orang tempatan adakah mereka terus mimpi di dalam mimpi, fikirkan ?

Ini juga faktor penghambat kearah kelestarian pembangunan.

1 comment:

Muhd.Naim - Si naim said...

sektor perladangan di Sabah hampir 95% orang asing bekerja disini , boleh dianggarkan wang negara hasil daripada pendapatan negara dibawa keluar jutaan ringgit... semacam ada satu strategi dikalangan para pekerja ini untuk memastikan hanya suku dari mereka saja yang mendominasi sektor pekerjaan di perladangan ini saya melihat ini satu perkara yang kurang sihat , apabila saya dapati 95% pekerja saya adalah warga indonesia yang sudah hampir 3puluh tahun dan hampir 3 genarasi berada sini mereka bercucu cicit , yang amat menyedihkan sindrom memburuk-burukan orang tempatan yang ingin berkerja disini yang di katakan malas bekerja.

Lantas sayaa mengambil langkah proaktif untuk mengurangkan pekerja asing dengan mengambil 15% pekerja tempatan , langkah saya ini mendapat tentangan hebat oleh para pekerja asing disini , saya bertegas meneruskan tindakan yang diambil untuk masa depan rakyat tempatan ..