5 Jun 2009 - Hari Alam Sekitar Sedunia


Fenomena alam luar jangka semakin meningkat dari pertengahan 1950an sehingga ke tahun 2007. Ia dikaitkan dengan perubahan iklim yang berlaku pada skala global. Pelepasan gas rumah hijau seperti karbon dioksida, metana, nitrous oksida, ozon, dan kloroflorokarbon (CFC) dikenalpasti penyumbang terhadap fenomena perubahan iklim. Memandangkan perubahan iklim memberi impak global ia perlu ditangani secara bersama. Manusia harus berganding bahu untuk memerangi perubahan iklim. Bersatu dalam usaha membendung sebarang tindakan yang boleh menyebabkan berlakunya perubahan iklim.

Tema hari alam sekitar sedunia pada tahun ini adalah “Dunia Memerlukan Anda Bersatu Memerangi Perubahan Iklim”.Tema ini dipilih amat bertepatan dengan masa, dimana manusia diseluruh dunia kelihatan tidak bersatu dalam memerangi masalah perubahan iklim. Memerangi dalam erti kata membendung ke tahap maksimum tindakan – tindakan manusia yang boleh menyebabkan berlakunya perubahan iklim. Negara – negara diseluruh dunia perlu melihat ianya dengan fikiran terbuka. Dengan menggubal polisi dan dasar yang dapat menyumbang kepada mengurangkan masalah perubahan iklim.

Namun usaha – usaha ke arah pelesetarian dunia berhadapan dengan cabaran dan rintangan yang besar. Perjanjian antarabangsa mengenai alam sekitar banyak dicabuli oleh kebanyakan negara. Seolah – olah ada negara yang tidak serius dalam usaha – usaha pemuliharaan alam sekitar. Malahan ada negara yang begitu rakus menindas dan memusnahkan negara lain atas nama ‘keadilan dunia’. Pada hakikatnya ia telah merosakan ekosistem dan memusnahkan kehidupan manusia.

Ini jelas terbukti melalui beberapa siri peperangan terbaru. Awal tahun ini tentera zionis di Gaza telah mencemarkan ruang udara Gaza dengan kepulan asap akibat bedilan peluru berpandu dan bom berangkai yang di lepaskan oleh tentera zionis. Pencemaran udara selanjutnya telah menyebankan berbilion – bilion zarahan bersaiz mikro dan nano terlepas ke ruang udara gaza dan ini berpotensi merencatkan sistem pertahanan badan manusia. Ini ditambah pula dengan ujian peluru berpandu terbaru oleh Korea Utara. Ia jelas menunjukan gagasan pelestarian alam sekitar semakin menempuh jalan suram dan penuh berliku.

No comments: