Ulasan Buku - Pendidikan Rabbani

Ulasan Buku : Pendidikan Rabbani

Buku ini menampilkan gugusan esei berkisar tentang pendidikan Islam. Bagaimana seharusnya pendidikan itu diteraskan? Apa Implikasi Pendidikan Sekular terhadap cara fikir masyarakat Islam ? dan bagaimana kokurikulum, kurikulum dan epstimologi ilmu Islam yang seharusnya di bina dalam kerangka sistem pendidikan masyarakat Islam hari ini.

Menurut Dr. Sidek Baba ilmu mengurus sistem dan mengurus diri dilihat semakin terpisah jauh dalam pendidikan umat Islam hari ini. Sehingga mencetuskan peribadi yang jauh daripada nilai Islam. Lahirnya teknokrat yang tidak berahklak, intelektual yang mengelirukan pemikiran umat, kemusnahan alam sekitar dan merosotnya moral generasi muda.

Menjadikan tassawur pandangan semesta hanya berkitar di sebalik kemajuan material. Pendidikan hari ini gagal mencipta manusia yang mempunyai jiwa tadabbur yang tinggi sehingga boleh mengaitkan proses yang berlaku di alam tabii, penciptaan alat teknologi moden dan falsafah hidup moden dengan Pencipta Yang Maha Agung Allah SWT.

Peranan pendidikan harus berupaya menghasilkan manusia yang beradab. Namun manusia dilihat kian biadab hasil dari sistem pendidikan yang tidak menggunakan acuan Al Quran dan Hadis sebagai tunjangnya.Sekularisasi ilmu dunia yang ditaja oleh sarjana barat dan diguna oleh masyarakat muslim, pada saya ini akhirnya akan menjadikan umat Islam kehilangan credential dan identitinya bagi membina peradaban baru.

Kenyataanya boleh dilihat dikalangan generasi muda Islam hari ini yang kian lesu dengan idealisme baru. Globalisasi turut sama menghanyutkan umat sehingga peradaban Islam hanya terzahir dalam buku – buku sejarah dan tinggalan seni bina agung sebagai monumen untuk tatapan pelancong

Sains dan Teknologi selama-lamanya adalah sebagai alat bukanya matlamat. Kerangka pemikiran muslim hari ini seharusnya dibina dengan asas-asas Rabbani yang akhirnya dapat menjadikan manusia - khalifah - pembangun - dan - pemakmur alam. Dua bab akhir dalam buku ini harus di amati dengan baik . Pada hemat saya buku ini wajar sekali dibaca oleh setiap pencinta Ilmu dan wajib! bagi setiap pendidik. Buku ini seeloknya di terjemahkan dalam bahasa – bahasa asing seperti Sepanyol, Jepun, English, Arab dan Jerman.