Bedah Buku


Bulan ini saya membaca 3 buku yang saya kira bagus untuk dibaca dan diteliti. Pertama buku Minda Lestari tulisan Zaini Ujang. Buku ini menampilkan koleksi tulisan beliau didalam berita harian ia mengupas banyak isu berkaitan pengurusan alam sekitar terutama sekali berkaitan dengan pengurusan air negara, falsafah dan dasar alam sekitar. Ia juga mengajak masyarakat untuk berfikir dan mengamalkan gaya hidup lestari.

Buku kedua yang dibaca ialah tulisan Dr. Jeniri Amir buku terbitan DBP berjudul Bahasa Negara dan Bangsa. Buku ini mengupas topik – topik berkisar pemerkasaan bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan. Nasib bahasa melayu semakin terpinggir, kewujudan golongan yang disebut sebagai ‘minda tertawan’ kerana menyangka bahasa Inggeris sahaja membawa kemajuan perlu dibenteras di negara ini. Selain itu, beliau juga cuba menyarankan beberapa langkah pengukuhan bahasa melayu sebagai bahasa rasmi, bahasa pencetus perpaduan dan bahasa ilmu, sains dan teknologi.

Buku ketiga berjudul International Environmental Risk Management, ISO 14000 and the Systems Approach, atau dalam bahasa melayu sebagai Pengurusan Risiko Alam Sekitar Antarabangsa; ISO 14000 dan Sistem – Sistem Pendekatan. Buku ini cuba memperihalkan bagaimana pengurusan risiko alam sekitar seperti tumpahan minyak, sisa toksik dan bahan berbahaya, letupan, pelepasan gas dan asap industri mampu dikawal secara sistematik dengan menggunakan kedah Sistem Pengurusan Alam Sekitar (Environmental Management System). Ini kerana pendekatan secara perundangan dengan memperketatkan had pelepasan bahan pencemar dilihat masih tidak mampu meningkatkan kualiti pengurusan alam sekitar. Bahkan ada yang cuba memanipulasi dengan pelbagai helah dan cara. Penggunaan ISO 14000 dengan gabungan beberapa pendekatan lain bagi mengurangkan risiko alam sekitar adalah salah satu langkah terbaik yang boleh dilaksanakan. Buku ini juga menampilkan beberapa contoh pengurusan risiko alam sekitar yang berjaya diimplementasi dengan baik di beberapa negara oleh syarikat – syarikat antarabangsa.

Ada beberapa buah buku masih tertangguh untuk dibaca kerana kesibukan kerja yang tidak dapat dielakan antaranya ialah :

Falsafah sains dari persepektif Islam
Iskandar atau Zulkarnain
Yakjuj & Makjuj

No comments: