Jambatan Runtuh , Keselamatan Awam Terabai


Semalam berlaku kejadian jambatan runtuh, yang sekaligus mengakibatkan kehilangan nyawa seorang pelajar sekolah. Pelbagai reaksi ditunjukkan oleh rang ramai. Ada yang marah, geram dan rasa tidak puas hati dengan apa yang berlaku. Ada yang menyalahkan agensi kerajaan kerana tidak memantau projek ini, ada yang memarahi guru – guru kerana dikatakan cuai tidak mengawal para pelajar.

Saya mempunyai sedikit pengalaman mengendalikan kem bersama dengan pelajar – pelajar. Bagi saya aspek keselamatan amat penting dan perlu dititik beratkan dalam setiap aktiviti yang dilaksanakan. Pada hemat saya dalam hal ini ada beberapa pengajaran yang perlu diambil ;

1. Pembinaan jambatan gantung memang tidak sesuai untuk di gunakan di Malaysia lagi, ini kerana sudah banyak teknologi baharu untuk membina jambatan yang kukuh dan mantap dengan kos yang berpatutan ada di negara ini.

2. Para guru yang mengendalikan program perlu mengambil perhatian penting mengenai aspek keselamatan; jangan mudah mengambil ringan terhadap sesuatu perkara.

3. Masyarakat harus memberikan pandangan dan teguran secara berhikmah menuduh agensi kerajaan tidak melakukan pemantauan merupakan persepsi yang tidak baik. Dalam kebanyakan hal pemaju yang melaksanakan projek selalunya gagal melaksanakan pembinaan yang baik.

4. Pemaju yang melaksanakan projek perlu jujur dan tidak hanya melihat aspek keuntungan sehingga mengabaikan keselamatan awam.

No comments: