Merancang Kejayaan


KEJAYAAN atau mencapai sesuatu yang dinginkan merupakan buruan setiap manusia. Lawan kepada KEJAYAAN adalah KEGAGALAN. Matlamat yang jelas dalam kehidupan mampu mendorong kita ke arah KEJAYAAN yang diinginkan. Antara ciri – ciri penting bagi orang yang berjaya adalah mereka yang bijak ‘merancang’ apa yang ingin dicapai dalam kehidupan. Persoalanya bagaimana ingin merancang untuk berjaya ?

Banyak tokoh – tokoh perniagaan yang berjaya, ahli koporat, jurutera, professor, motivator dan pemikir mempunyai satu formula yang sama. Formula pertama adalah dengan menulis matlamat yang ingin dicapai dengan jelas. Di turuti dengan langkah – langkah strategik untuk mencapai matlamat.

Ada orang yang berangan – angan untuk mencapai KEJAYAAN tapi tidak ‘merancang’ sesuatu untuk mencapainya. Akhirnya dia terus tengelam dalam angan – angan. Orang lain telah mencipta KEJAYAAN. Dia terus mencipta KEGAGALAN.

Dalam konteks Islam, merancang sesuatu amat penting. Ia terserlah dalam aspek peperangan, pentadbiran, perniagaan dan hubungan luar. Untuk mencipta sesuatu yang luar biasa, kita perlu melakukan usaha yang luar biasa hebatnya, dan kita perlu keluar dari kebiasaan.

No comments: