Manfaatkan tenaga dan masa yang ada


Dalam bidang kejuruteraan tenaga E dan masa T merupakan dua perkara yang penting dan boleh dikaitkan antara satu sama yang lain. Tenaga boleh wujud dalam pelbagai bentuk dan ia tidak boleh dimusnahkan. Di sekeliling kita terdapat tenaga yang sedang bergerak, bertambah dan berubah mengikut masa ruang dan waktu.

Dalam diri insan Allah menganugerahkan kita tenaga E dan masa T. Untuk dimanfaatkan, manusia mempunyai suatu bentuk keajaiban tenaga ‘E’ yang di berikan oleh Allah SWT iaitu tenaga keupayaan EU. Kita sendiri tidak menyedari tentang hakikat tenaga keupayaan EU yang diberikan kepada kita.

Yang pastinya masa T yang ada perlu dimanfaatkan dengan baik. Kita harus berupaya menggunakan tenaga E dan tenaga keupayaan EU, (E+EU) dan masa T dengan baik. Kita tidak seharusnya membazirkan tenaga –(E +EU) yang ada.

Saya merumuskan tenaga dan masa dalam kehidupan kita dalam persamaan ini :

E = (E + EU) * T

Pengajaran

Orang muda kena bekerja bersungguh – sungguh sebagai suatu jihad yang murni
Manfaatkan setiap masa yang ada untuk menambah ilmu,pengalaman dan mengembangkan potensi diri.
Jangan malas ! setiap detik masa berlalu masa dan tenaga terus mengalir manfaatkan dengan baik

1 comment:

One AIM Synergy Solution said...

I agree with u brother , sebaik-baik manusia ialah manusia yang mampu memanfaatkan masa dengan amal-soleh membuat kerja amar maaruf nahi mungkar. Mengajak kepada kebenaran menegakan keadilan, membantu golongan tertindas , memartabatkan ilmu , membanteras gejala munkar , menyanggah kebatilan.