Pengurusan Sisa Buangan Terjadual di Rumah


Sejauh manakah masyarakat kita sedar tentang Buangan Terjadual di Malaysia ? Buangan Terjadual merupakan istilah perundangan yang digunakan bagi bahan – bahan yang berpotensi mencemarkan alam sekitar. Ia di senaraikan didalam Peraturan – Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Buangan Terjadual) 2005 Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974.

Tahukah anda buangan terjadual tidak hanya dihasilkan oleh aktiviti industri dan bengkel – bengkel kenderaan malahan di rumah sendiri pun kita menghasilkan bahan – bahan yang boleh diklasifikasikan sebagai buangan terjadual di Malaysia. Pengurusan buangan terjadual dari pihak industri boleh dikawal dan diuruskan melalui perundangan alam sekitar sedia ada. Namun bagi buangan terjadual yang dihasilkan dari rumah – rumah amat sukar dilakukan.


Ini disebabkan oleh beberapa faktor :


1. Ramai masyarakat masih tidak mengetahui jenis – jenis buangan terjadual yang dihasilkan di rumah .
2. Tiada usaha yang dijalankan bagi mengutip sisa buangan terjadual dari rumah ke rumah dijalankan.
3. Kurangnya kesedaran masyarakat mengenai buangan terjadual yang terhasil dari rumah.


Bagi merangsang kesedaran masyarakat mengenai hal ini, perkara yang paling utama perlu diberikan penekanan adalah pendidikan dari masyarakat. Kedua pihak pengeluar barangan kegunaan di rumah perlu memberikan maklumat mengenai setiap barangan yang bakal menjadi sisa buangan terjadual setelah tidak digunakan.

No comments: