Persiapan Menjejakan Kaki ke Universiti Taqwa



Setiap kali Ramadhan menjelma, ramai dari kita yang berazam untuk melakukan ibadah dengan tekun. Sudahkah anda mempersiapkan jadual diri dan keluarga untuk mengharungi bulan ini dengan penuh manfaat ?

Untuk Ramdhan kali ini elok rasanya kita merancang masa sebaik mungkin dengan pengisian program yang bermanfaat. Bulan Ramadhan adalah kurniaan Allah SWT yang tidak ternilai bagi kita. Jadual menghadapi hari – hari dalam bulan ini perlu disediakan.

Perancangan Ramadhan kali ini ;-

Masa untuk bertadarus.
Masa untuk bertarawikh.
Masa untuk bersahur.
masa untuk berbuka.
masa untuk menulis.

Bagi mereka yang berkeluarga besar dan mempunyai anak yang ramai sudah pasti akan ada pelbagai karenah anak – anak yang timbul. Semuanya sebagai cabaran buat kita. Yang penting kita bijak mengurus masa dan mendidik nafsu. Bulan Ramdahan diumpamakan sebagai bulan tarbiyah, pendidikan dan universiti taqwa.

Mempersiapkan diri untuk memasuki universiti taqwa ini perlu ada peancangan yang rapi. Masa sebulan tidak akan kita sedari sekiranya tidak ada perancangan yang baik dari kita. Dalam perspektif alam sekitar lestari, inilah masanya untuk mentarbiyah dan mendidik diri mengamalkan gaya hidup kesederhanaan serta mengurangkan penjanaan sampah.

No comments: