Puasa Terap Amalan Hidup Sederhana


Puasa Ramadhan merupakan suatu kewajipan bagi setiap umat Islam. Ia mempunyai hikmah yang tersirat dan tersurat bagi mereka yang ingin memahaminya. Ia datang dalam suatu pakej yang menarik untuk kita semua. Puasa telah dibuktikan secara saintifik memberi kebaikan kepada tubuh badan manusia. Puasa mendidik sifat sabar dan sederhana di dalam diri. Berjimat cermat, sederhana dalam pembelian, bersedekah dan menunaikan ibadah zakat.

Mengajar hati dan fikiran kita untuk sentiasa mengamalkan kesederhana dalam kehidupan ini. Amalan ini dapat membersihkan hati dari bersikap tamak, haloba, kikir dan kedekut. Renungan terhadap kemusnahan alam yang berlaku juga di sebabkan sifat manusia yang mementingkan hawa nafsu mengaut dan memunggah khazanah alam dengan rakus dan haloba. Puasa sebulan mendidik manusia memahami interaksinya dengan alam ini. Di dalam dunia ini ada yang perlu di hormati, ada yang perlu di dahulukan, ada yang perlu ditinggalkan dan ada yang perlu dipulihkan.

Tarbiyah Ramadhan mengajak manusia menanam sikap kesederhanaan. Semoga kita menjadi insan yang sentiasa bersederhana di dalam hidup dan mencapai ketaqwaan yang sebenar.

No comments: